dinsdag 7 april 2009

Chatten: de oudste web 2.0 toepassing uit het web 1.0 tijdperk?



Oei, dit deeltje van de cursus sprak mij dadelijk veel minder aan dan de rest. Chatten is toch geen nieuwe toepassing? Toen wij in 1997 in de bib kennismaakten met internet behoorden tot het pakket: 'zoeken met internet explorer', 'e-mail', 'nieuwsgroepen' en jawel... 'chatten'! Natuurlijk moest ik het uitproberen, maar ik kwam in die chatkanalen eigenlijk alleen vuile praat en flauwiteiten tegen. Dus ik hield het chatten vervolgens lange tijd voor bekeken. Met een 'messenger' werken om 'alleen met bekenden' te chatten sprak mij wel iets meer aan. Het probleem stelt zich hierbij echter dat in mijn vriendenkring nauwelijks actieve chatters zitten. Je moet al gaan afspreken om tegelijkertijd on-line te zijn, dus dat is er nooit van gekomen. Indien je familie of goede vrienden hebt, die lange tijd ergens in het buitenland zitten, denk ik wel dat het heel interessant kan zijn, in elk geval goedkoper dan telefoneren. Wat kunnen we met deze toepassing doen in onze bib? Iemand de opdracht geven om op bepaalde tijden 'stand by' te zijn om te chatten met gebruikers? Dat lijkt mij nogal omslachtig. Ingewikkelde vragen zie ik mensen nog niet stellen via een chatbox. Bovendien moet het personeelslid eerst een cursus 'chattaal' volgen, om zich bij de jonge chatters niet hopeloos belachelijk te maken. Off-line chatten zie ik nog minder zitten, dan is het toch veel eenvoudiger om gewoon een e-mail te sturen en het antwoord af te wachten? Of misschien is het gebruik van Twitter een mooi alternatief, bibklanten die 'tweets' ter attentie van de bib sturen met hun korte vragen?
Omwille van de cursus heb ik toch een account gemaakt bij Meebo (AIM: karlabibmaaseik). Onderaan de blog heb ik een 'widget' geplaatst, dus je kan met mij chatten als ik on-line ben of mij off-line een bericht achterlaten. Een dergelijke widget plaatsen op de blog van de bib is misschien een leuk gadget, maar ik twijfel dus sterk of er klanten zijn die er gebruik van zouden maken. Misschien kunnen we eens een gezamenlijke chatsessie houden binnenkort, als iedereen een eigen account heeft?

1 opmerking:

  1. Telefoneren (met het buitenland) kan wel degelijk (bijna) even goedkoop zijn als chatten. Skype is the answer.
    Je mag (later) altijd via een Aankondiging via E-VSPW een datum en uur voorstellen voor een gezamenlijke sessie. Goed idee!
    Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen