zaterdag 28 maart 2009

Wiki: meer dan Wikipedia?


Bij de term Wiki moest ik tot nu toe altijd denken aan Wikipedia, de internetencyclopedie waaraan iedereen kan bijdragen. Ik gebruik wikipedia vaak om extra inhoud te geven aan de blog van de bib, via links (vb. biografieën van auteurs). In 2008 lanceerde het VCOB ook een wiki n.a.v. de bibliotheekweek. Die wiki kwam er in de plaats van de klassieke ‘map met suggesties’. Ook hier was het de bedoeling dat iedere bibliotheek er eigen tips kon toevoegen en ervaringen kon uitwisselen. Toch heb ik de indruk dat nog niet veel bibliotheken er gebruik van gemaakt hebben. Ook ik trouwens niet, ik heb er gewoon traditioneel wat algemene info uitgehaald.
Voor deze cursus heb ik de andere voorgestelde wiki’s bekeken, zoals die van de bibliotheken van Kortrijk en Deventer en vervolgens ben ik een beetje gaan oefenen in de zandbak van Wikipedia (wat trouwens niet echt meeviel). Belangrijkste vraag is ook hier weer: wat kunnen wiki’s betekenen voor onze bibliotheek? Een Wiki aanmaken voor de gebruikers (zoals Deventer) lijkt mij heel arbeidsintensief en moet na aanmaak constant up-to-date gehouden worden. De vraag is ook of onze gebruikers hierop zitten te wachten. Welke inhoud hebben wij te bieden? Misschien kan een wiki eerder zinvol zijn voor intern gebruik door ons personeel? Een soort interactief intranet voor de personeelsleden van de bib? Ik heb een poging ondernomen en via google sites (de eenvoudigste) een Wiki gemaakt, waarop ons personeel documenten zou kunnen delen. Bijvoorbeeld draaiboeken van activiteiten, verslagen van vergaderingen, dienstroosters, agenda’s, enz. zouden op zo een wiki geplaatst kunnen worden, i.p.v. ze elke keer via e-mail naar iedereen door te sturen. De documenten worden op die manier centraal beheerd, er is minder verwarring m.b.t. de verschillende versies van bijvoorbeeld actieplannen of kalenders van activiteiten. De documenten zijn er ook veilig als een PC crasht en er net geen recente backup voorhanden is. De wiki die ik als test aangemaakt heb is openbaar toegankelijk voor iedereen. De bedoeling is natuurlijk om deze toegang af te sluiten op het moment dat we er serieus mee gaan werken, zodat alleen ons personeel na inloggen documenten kan bekijken, aanpassen en toevoegen. We gaan het in elk geval uittesten in de bib. Of het werkbaar is, zal later blijken.

1 opmerking:

  1. Wauw Karla! Zo'n wiki zou ik in onze bib ook wel zien zitten : het zou onze communicatieproblemen voor een groot stuk oplossen.
    Heb je er lang aan gewerkt? Google sites ziet er idd erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen