maandag 13 april 2009

LibraryThing: mijn virtuele boekenkast


LibraryThing is de web 2.0 toepassing die ik al het langst gebruik, niet om mijn persoonlijke verzameling te catalogiseren, maar om bij te houden welke boeken ik wil lezen en gelezen heb. Op het moment dat ik plan om een boek te gaan lezen, voeg ik het toe en als het uit is volgt de quotering en af en toe ook een korte of langere recensie. Tags heb ik tot nu nog niet veel toegevoegd. Voor mij is dit een plezante manier om mijn leeservaringen te verzamelen, vroeger noteerde ik dit allemaal in een eenvoudig exceldocumentje. Na het lezen kijk ik ook altijd naar de recensies en kwoteringen van anderen, om te zien waar die gelijklopen of afwijken. Het is dus een zeer interessante toepassing voor boekenliefhebbers. Dit is mijn pagina.
Als bibliotheek een collectie beheren via LibraryThing vind ik minder zinvol, de voorbeelden uit de cursus zien er eerder probeersels uit, bruikbaar voor blogs of speciale acties. De informatie van LibraryThing is wel interessant om te integreren in de catalogus, zoeken.bibliotheek.be is hiervan een mooi voorbeeld. Het is een verrijking voor de catalogus en bibliotheekgebruikers leren op die manier de toepassing kennen, waarna de meest fanatieke lezers er vervolgens misschien wel zelf mee aan de slag gaan.

1 opmerking:

  1. Aangename blog, echt waar, en wat een musicale verwelkoming. Yep, ik moet nog wat uurtjes spenderen aan prullen en uitzoeken. In ieder geval, je schiet heel goed! Je wordt de Limburgse profi!

    BeantwoordenVerwijderen