donderdag 30 april 2009

Last.fm en Deezer: verfrissende speeltjes voor de bib?


Last.fm ken ik al een tijdje. Als muziekliefhebber kom je er automatisch terecht tijdens het googelen naar favoriete muziek. Ik gebruikte het voornamelijk om even naar cd's te luisteren die ik van plan was te kopen via Amazon of een andere internetleverancier. Jawel, ik ben op muziekgebied nog van het oude tijdperk. Gratis streaming muziek zonder download voldoet voor mij niet. Als ik iets graag hoor, prefereer ik de aanschaf van de cd. Downloaden doe ik ook af en toe, als de fysieke cd niet meer te vinden is of als ik tijdens het googelen toevallig bij een 'gratis' download uitkom van een album dat mij net niet genoeg boeit om het te kopen. Via de computer luister ik verder nauwelijks naar muziek en een i-pod heb ik ook niet, zeker die 'oortjes' zou ik niet kunnen verdragen, ik ben ook nooit een liefhebber geweest van de walkman. Na het downloaden heb ik nog altijd de gewoonte om er een ceedeetje mee te branden en dat beluister ik vervolgens knus in de zetel of in de wagen. Na het bijwonen van de studiedag over de dematerialisering van muziekmaterialen te Genk, ben ik Last.fm en Deezer wat beter gaan verkennen, door bij beiden een profiel aan te maken en uit te proberen wat er allemaal mogelijk is voor de bibliotheek. Last.fm focust heel fel op het sociale aspect en hun 'catalogus' is enorm ruim en veelzijdig. Ik ben er op zoek gegaan naar favoriete artiesten, heb stukjes beluisterd en gekeken naar de suggesties (related artists), die vaak best wel accuraat zijn. Ik heb hartjes uitgedeeld aan favoriete nummers, artiesten toegevoegd aan mijn library, wat concertinfo bekeken enz. Het is allemaal best een plezierig tijdverdrijf, wat grasduinen in muziek en kleine stukjes (voor)beluisteren. De koppeling met i-tunes heb ik niet gemaakt, omdat ik dus nauwelijks muziek beluister via de computer. Deezer is minder gericht op het sociale, de collectie is veel beperkter, er is bijvoorbeeld heel weinig jazz en wereldmuziek te vinden en ook nieuwigheden ontbreken vaak. Wat kunnen we met beide muzieksites doen in functie van de bib? Last.fm kan interessant zijn om suggesties aan te bieden via de catalogus, zoals nu al gebeurt via zoeken.bibliotheek.be . Is last.fm ondertussen betalend? Ik heb er nog niets van gemerkt. Verder heb ik geprobeerd om via last.fm een playlist te maken met nummers uit recent aangekochte cd's voor de bib. Dit leek mij een leuke manier om aanwinsten te presenteren via de bibblog. Probleem is dat er bij last.fm momenteel geen 'embeddable' widgets beschikbaar zijn voor playlists. Widgets van 'recent gespeelde nummers' zijn wel beschikbaar. Ik heb voor deze persoonlijke blog geopteerd voor een widget met een willekeurige selectie uit mijn 'libary'. Via Deezer ben ik er wel in geslaagd om een playlist met aanwinsten te maken voor de bibblog, maar het was even zoeken, omdat hun aanbod veel beperkter is dan dat van last.fm. De in de cursus vermelde widget van Gooik is blijkbaar verdwenen?!
Besluit over dit 'ding': sociale muzieksites zijn bruikbaar voor de bib om de catalogus te verrijken met suggesties en kunnen een meerwaarde bieden als 'gadget' voor op de blog, vooral om aanwinsten of speciale thema's te promoten.
Hierbij mijn profielen bij Last.fm en Deezer

2 opmerkingen:

  1. Dag Karla, moest leerpad nog aanpassen, Deezer widget bij bib Gooik is inderdaad weg en Last.fm laat nu 3 euro per maand betalen voor de Radio functie.
    Mooie muziek die hier weerklinkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De link Last.fm is inderdaad interessant om muziektips mee te geven aan je bib.bezoekers.
    Moet toegeven "mooie muziek" al zal ik er niet uren naar kunnen luisteren, maar toch!!!

    BeantwoordenVerwijderen