woensdag 1 april 2009

Google documenten: even uitproberen!


Het is mij gelukt om via google documenten een testdocument aan te maken, te publiceren en vervolgens rechtstreeks op deze blog te posten. (zie vorig bericht). De tweede test was een bestaand document van mijn pc opladen naar google documenten. Ik koos voor een excelformulier. Iedereen kan het bekijken, alleen aan Maarten heb ik een uitnodiging gestuurd om wijzigingen aan te brengen. Dan kan ik testen of ik geattendeerd wordt op het moment dat hij iets wijzigt. Tot zover de kleine oefening met google documenten.
Is dit nu een zinvol 'ding' voor onze bib? Het is in elk geval eenvoudig om mee te werken, dit geldt eigenlijk voor alle 'google'-tools die ik tot nu toe heb leren kennen. Voor de gebruikers die in onze bib komen internetten is het zeker handig. Er hoeft geen 'duur' officepakket geïnstalleerd te worden op de publieke internetpc's, met alle nadelen en ergernissen die daarbij komen kijken. Het gebeurt immers regelmatig dat een gebruiker na veel zwoegen een document klaargemaakt heeft, vervolgens zijn gratis internettijd ziet verstrijken en 'foetsjie' is het document, omdat de PC automatisch heropstart en alle oorspronkelijke instellingen daarbij hersteld worden. Alles wat onze gebruikers via internet op de pc opslaan, wordt om veiligheidsredenen (en omwille van de privacy) gewist bij het heropstarten van de pc. Google documenten heeft als belangrijke troef dat alles on-line opgeslagen wordt, dus niet pc gebonden is. Ook voor het personeel kan het handig zijn, vooral voor documenten die door meerdere personen gebruikt worden. Doormailen is niet meer nodig, de laatste versie staat altijd on-line (dus geen verwarring hierover) en bij een crash van de harde schijf of de installatie van een nieuwe pc stellen zich geen problemen. Zeker het delen van uurroosters via google docs zou voor ons personeel een belangrijke verbetering kunnen zijn. Nu mogen de personeelsleden niet vergeten om regelmatig op het prikbord te kijken of er wijzigingen zijn. Via google-docs worden zij geattendeerd op het moment dat er iets verandert.
Conclusie: google documenten is, zeker in combinatie met de wiki van google sites een bruikbare tool bij de uitbouw van een interactief intranet voor ons personeel.
Bij dit alles wordt het mij elke dag duidelijker waarom de RSS-feeds in het begin van de cursus aan bod gekomen zijn. Ze duiken immers ongeveer bij elk 'ding' opnieuw op. Indien RSS niet bestond, zou web 2.0 eigenlijk niet echt bestaan, of overdrijf ik hier?

2 opmerkingen:

  1. Mm, interessante bedenking, je laatste zin. Er zijn echter verwoede 2.0'ers die zich laten attenderen per e-mail of telkens opnieuw naar de toepassingen surfen, zoals bv. Facebook. RSS lijkt me dus geen noodzaak, maar wel heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik surf ook dagelijks naar bepaalde toepassingen, zoals facebook. Sinds kort is daar google reader bijgekomen. Maar de startpagina van facebook beschouw ik voor een stuk ook als een soort feed, met allemaal nieuwe info over waar mijn 'vrienden' mee bezig zijn, de nieuwe linken die ze geplaatst hebben, hun twitterberichten enz. Ze staan er allemaal, daarom vind ik facebook zo handig, ik moet naar minder verschillende sites surfen om op de hoogte te blijven. Dat bedoelde ik met het belang van RSS binnen web 2.0. Het lijkt mij dat die toepassingen (o.a. facebook) allemaal gebruik maken van de RSS-technologie, het principe van up-to-date blijven via feeds (voor zover ik het kan inschatten, natuurlijk, want van de technologie die er overal achter zit ben ik niet op de hoogte).

    BeantwoordenVerwijderen